Пропускане към основното съдържание

Лингвистични методи

Лингвистичните методи (виж научен метод) се разделят на две основни групи - синхронни и диахронни

1.Класифакция и систематизация
Дълги векове езикознанието се изчерпвало в съставянето на граматики. Основният метод или по-скоро подход е бил класификация и систематизация в рамките на конкретен език. Този подход на класификация и систематизация е най-старият подход в науката изобщо, който никога не губи своето значение и е необходима предпоставка за всяко научно изследване. Класификацията и систематизацията в езикознанието обикновено се осъществяват чрез сегментация (деление) и субституция.

2.Описателен  метод
Това също е един от най-старите методи на изследване. Съставен е още от древните гръцки граматици и се нарича още емпиричен. Терминът описателен не e съвсем точен, тъй като методът не изисква само описание на езиковите факти, а преди всичко те да се анализират и теоретизират. Граматиките, които са съставени на този принцип се наричат описателни или емпирични. Този метод се прилага във всички области на лингвистиката, т.е. всички страни на езика могат да се изучават с него, но най-полезни резултати дава когато се комбинира със сравнително историческия метод. Тъй като с описателния метод се анализира дадено състояние на езика, той спада към т.нар. синхронични методи.

3.Сравнително-историческия метод 
Сравнително-историческия метод в лингвистиката е научен метод на реконструкция на езикови факти от миналото, които не са документирани, чрез сравнение на съответстващи по-късни факти, известни по писмени паметници или от живото им използване в сравняваните езици.
Сравнително-историческият метод е приложен за пръв път между 1816 и 1820 г. от Якоб Грим и Франц Боп. Утвърждава се от младограматиците през 1890-те.

Първоначално (през 1816 г.) Франц Боп доказва чрез сравнително-историческия метод родството между санскритскигръцкилатинскиперсийски и германски език. По-късно (1833 – 1840) Боп включва в изследванията си и зендскиарменскилитовскистарославянски и готски език.

4.Съпоставителен 
Този метод спада към синхроничните методи. Чрез него могат да се изследват два неродствени езика, в определен етап от тяхното развитие

5.Количествен
Количествените методи имат за цел да дадат количествена характеристика на географските обекти, изразена чрез формули, цифри, графики, модели и др.

6.Структуралистични
Те се въвеждат след като швейцарския езиковед Фердинант де Сосюр прави революция в общата лингвистика. Той излага в лекционен курс по обща лингвистика(публикуван 3 години след смъртта му) пред студенти своите възгледи относно езика и неговата структура. Той смята, че задачата на лингвиста е да изследва езика сам за себе си, езика като чисто лингвистично явление, а не да изучава връзката между език и общество, език - действителност и т.н. Според Сосюр езиковедът трябва да се занимава с изучаването на вътрешната структура на езика - отношението и връзката между неговите единици. Впоследствие се появяват три структуралистични школи - американска, датска и пражка, които прилагат нови коренно различни методи при изследван

6.1Метод на опозициятаРедактиране

Този метод е въведен от пражкия лингвистичен кръжок и може да се приложи при изучаването на езици, чиито основни единици са известни. Обикновено при прилагането на метода се действа по следния начин: първо се посочвот опозитивните двойки (б - п - опозиция звучност - беззвучност), след това се разкрива характера, структурата на опозицията, дали е съществена или не.

6.2Метод на дистрибуциятаРедактиране

Този метод е използван от американската лингвистична школа при изучаването на индианските езици. Той е приложим най-добре при изучаването на напълно непознати езици и чрез него могат да се установят основните езикови единици. Дистрибуцията бива допълнителна, ограничена, свободна, контрастна.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Общо и частно езикознание

В езикознанието се изучават общите особености на езика. „Общото езикознание“ изследва „същността и природата на езика“ (понятия като същност и природа на каквото и да е било са отхвърлени от модерната философия — виж  деконструкция  и  Дерида  в частност по въпроса същност и природа на езика); „проблема за произхода“ ( Шлайхер ); общите закони на „развитие и функциониране на езика“; проблема за „връзката между език и общество“, „език и мислене“ (виж статията за  Език ); „произход и развитие на писмото“ ( Писменост ); „езика като знакова система“; намира мястото на езика сред останалите знакови системи (виж  семиотика ); изучава елементите, от които се изгражда знаковата система; правилата, според които се установяват връзките между елементите на системата, методите за използване и определяне границите на тяхното приложение. Частното езикознание изучава конкретен отделен език или още група от близкородствени езици. Например руски или съответно славян...

Историческо развитие и школи

Макар че изучаване на езика имаме още от времето на  Аристотел , съвременната наука за езика се развива от ренесансовия бум на хуманитарните науки, като тогава названието е било  филология , което в България днес е придобило по-общ смисъл на  университетска дисциплина  на изучаване на език и литература. Първото текстово споменаване на думата „филология“ датира от  1716  г., а  лингвист , като някой, който изучава езика, датира от  1641 , а първо споменаване на  лингвистика  има от  1847 . Основните принципи на съвременното езикознание започват да се изясняват още през 19 в.  Ян Бодуен дьо Куртене изгражда първата теория за фонемата. Смята се, че  Фердинанд дьо Сосюр  е основател на системно-структурния подход и синхронизма в езикознанието. В първата половина на 20 в. е оформен сбор от много школи, представящи  структурното езикознание , което разчленява езика на слоеве, всеки от които се изучава от дадена дисц...